Een grote wens van mij was om een keer air to air te fotograferen. Hier en daar wat rondgevraagd bij wat bekenden,o.a. bij de luchtmacht maar uiteindelijk liep dit op niets uit. Een tijdje later kwam Radio8FM met een unieke actie:Meevliegen met een KDC-10 missie tijdens het bijtanken van F-16’s in de lucht! Meteen toen ik dit las mijn gegevens ingevuld (zoals zovelen denk ik) met als opmerking ”ik hoop dat ik kan slapen tot die tijd” Of dit de doorslag heeft gegeven weet ik niet.
Er zouden 2 winnaars gebeld worden,op donderdag ééntje en vrijdagmorgen ééntje. Donderdagmorgen vroeg aan de radio en telefoon gekluisterd maar helaas,tegen 08.30u hoorde ik dat ik niet de eerste winnaar was,helaas,maar ik had nog een kans! Volgende morgen,20 november,rond 08.00u,mijn telefoon gaat,een anoniem nummer! Met Radio8FM klinkt het aan de andere kant,yes!! Ongeloofelijk,maar uit al die inzendingen was ik de 2e winnaar. Ik durf gerust te zeggen,ik heb een dansje door de woonkamer gedaan,ontzettend blij.
Luister hier naar het geluidsfragment toen ik gebeld werd
De vlucht zou zo spoedig mogelijk plaatsvinden dus het wachten kon beginnen. Uiteindelijk werd ik op maandagavond 4 januari gebeld door iemand van de Luchtmacht met de mededeling dat de vlucht op 6 januari zou plaatsvinden met een back-up naar 8 Januari. Helaas werden beide vluchten gecanceld ivm technische/operationele redenen,helaas! Om verdere teleurstellingen te voorkomen werd een nieuwe datum ingepland en wel op 18 April,een paar maandjes wachten maar het voordeel was natuurlijk dat dit tijdens Frisian Flag was.Leuke bijkomstigheid was dat ik ook nog iemand mee mocht nemen,diverse spottersvrienden gebeld maar die wilden geen van allen mee op zo’n saaie vlucht……….Gelukkig wilde mijn vrouw wel mee dus het gezelschap was compleet. We moesten ons 2 uur van tevoren melden in de militaire passagiersterminal van Vliegbasis Eindhoven. Hier waren ook nog verschillende passagiers verzameld die hun vlucht hadden gewonnen via een Instagram actie van de Klu. Een verrassing voor mij was dat er ook een ex-collega van de marine mee vloog. Hij is na de marine een tijd burger geweest en nu werkt hij bij de Klu op vliegbasis Leeuwarden. Deze ontmoeting heeft mij een tijdje later een voordeeltje opgeleverd maar hierover meer in een ander artikel! Zoals bij een reguliere passagiersvlucht moest er ook ingecheckt worden en de nodige controles werden uitgevoerd. Door een gezagvoerder van de KDC-10 werd het één en ander uitgelegd over de kist en de missie van die middag. Nadat we nog snel even het gekregen lunchpakket naar binnen hadden gewerkt werden we verzocht om ons naar de bus te begeven die het transport verzorgde naar de kist,lopen was ook geen probleem geweest want het was lekker weer. Aangezien er tijdens het tanken in de lucht officieel niet gelopen mag worden door het vliegtuig leek het me wel belangrijk om meteen op de beste plaats te gaan zitten. Hiervoor wat tips gevraagd bij een “ervaren” meevlieger en die tips pakten heel goed uit!! Nogmaals dank hiervoor. Hij weet weet wel dat ik hem bedoel. De T-264 stond mooi in het zonnetje op ons te wachten en het boarden verliep voorspoedig. Al snel genoeg werden de motoren gestart en rond de klok van 12.50u vertrokken we van baan 21 richting de track. In de take-off ook nog mooi de G-275 op hot-cargo zien staan. Leuk om zien hoe het er daar uit ziet. Eenmaal “hangend” in de track verschenen de eerste stipjes in de verte die heel snel dichterbij kwamen,Belgische vipers. De 3 kisten kwamen mooi aan de vleugel hangen waaronder de GEOX kist met zijn mooie beschildering. Waarschijnlijk waren ze met z’n vieren maar de eerste kist is denk ik meteen naar de boom gegaan en zodoende hebben we hem niet gezien. Na de Belgen waren onze eigen zuigers aan de beurt,ook hier verdween de eerste kist waarschijnlijk meteen achter de tanker. De Polen volgden hier snel op en voordat we het wisten was het tanken gebeurd,helaas maar er wachtte ons nog een leuke verrassing. In totaal zeker 9 F-16’s gezien maar mijn vermoeden is dat het 3 groepjes van 4 waren. Ik heb dit nog proberen te achterhalen maar dit is helaas niet gelukt. De Nederlandse tankers hebben,tijdens Frisian Flag 2016 ruim 300 receivers aan de boom gehad en daarbij ongeveer 1 miljoen pond brandstof over gepompt.In de kist had de cabin-crew het er over dat we op de terugweg een F-16 met een “probleem” gingen begeleiden naar vliegbasis Volkel en daarna zouden wij terug vliegen naar Eindhoven.Eenmaal weer terug vliegend naar het zuiden en wat zit kletsen met de andere prijswinnares hangt er ineens een F-16 aan onze zijde,en niet zomaar ééntje: het was de J-882 dual in QRA configuratie,WOW!!! Deze kist heeft ons naar Eindhoven begeleidt in plaats van wij hem naar Volkel,ook geen probleem natuurlijk.Deze kist heeft tijdelijk als QRA spare gestaan op Volkel en vloog zodoende nog in deze configuratie met een “Bonzo” callsign. Alles bij elkaar heeft deze schitterende kist een half uur naast ons gehangen,boven de wolken,door de wolken en onder de wolken met Eindhoven in de achtergrond, Het geheugenkaartje van mijn camera is hiermee aardig gevuld met enkele … foto’s! De F-16 bleef naast ons hangen tijdens de nadering op Eindhoven en ruim voor de landing werd er weer gas gegeven door de KDC-10 en vlogen we weer door. Ook erg gaaf om dat een keer mee te maken,wat een power zeg! De bemanning heeft toen nog een half uurtje een oefening gedraaid en rond 15.20u zette de KDC-10 zijn wielen weer aan de grond. Terug kijkend naar de foto’s zit ik nog steeds te genieten van deze,voor mij,unieke gelegenheid om mee te vliegen met de KDC-10! Een paar dagen later wederom in de uitzending geweest van Radio 8FM,het fragment is te beluisteren in het linkje hieronder.
Geluidsfragment na de vlucht beluister je hier.
Radio 8FM en de Koninklijke Luchtmacht bedankt voor deze uniek ervaring!!