Nadat ik op 18 april met de KDC-10 mee ben geweest had ik het geluk om 2 dagen daarna een dag mee te varen met Zr.Ms. Johan de Witt. Het is een zogenaamd Landing Platform Dock. (LPD)
Het bijzondere van dit schip is dat hij een dok heeft dat hij vol met water kan laten lopen en zo diverse landingsvaartuigen aan boord kan nemen als ze op zee zijn.
In maart zag ik een foto voorbij komen op Facebook van een ex-collega van de marine die via een veteranenvereniging een uitnodiging had gekregen om mee te varen. Ik heb toen contact met die vereniging opgenomen en als ik lid zou worden kon ik ook mee met de vaardag! Zo gezegd zo gedaan en een tijdje later kreeg ik de uitnodiging om naar Den-Helder te komen. Ook bij deze gelegenheid mocht ik iemand meenemen en ook deze keer was mijn vrouw de gelukkige.
We werden verzocht om ons op 20 april te melden op de marinebasis te Den-Helder.
De L-801 lag aan steiger 20 en we konden via één van de laaddeuren aan de zijkant van het schip aan boord en kwamen toen in een grote benedendekse ruimte. Hier is de mogelijkheid om tientallen voertuigen in te parkeren,van hieruit kunnen ook de landingsvaartuigen te water gelaten worden.
Na dat we geregistreerd waren gingen we naar het helidek. Helaas geen heli aan boord,dit ging ook niet omdat er deze dag ongeveer 600 extra mensen aan boord waren vanuit de veteranenvereniging.
Het was lekker weer met weinig wind en rond 10.00 vertrokken we uit de haven van Den-Helder.
Een ander marineschip,de Zr.Ms.Friesland had een varende familiedag en voer gelijktijdig met ons de haven uit. Meestal word er met zulke dagen wel het één en ander geregeld qua demonstraties,zo ook deze dag al viel het qua vliegbewegingen nogal tegen. Allereerst kwam de reddingboot “Joke Dijkstra” zijn kunsten vertonen. Dit is de reddingboot van KNRM station Den-Helder,een zeer snelle en krachtige boot van de “Arie Visser” klasse.Hierna kwam een zogenaamde “FRISC”zijn ding doen:hard varen en scherpe bochten maken! Deze snelle vaartuigen gebruikt de marine vandaag de dag voor antipiraterij missies en amfibische operaties. Ook een sleepboot met brandbluskanon aan boord liet zien hoever zijn bereik was met het water. Na al dit geweld volgde de welbekende “blauwe hap” Hier hebben we heerlijk van genoten in het zonnetje op dek. Toen iedereen zijn buikje dik had klonk er over de scheepsomroep dat ze enkele calibratieruns gingen draaien met de beide Goalkeepers die ze aan boord hebben. Dit is een snelvuurkanon met 7 lopen die 4200 schoten per minuut kan afvuren.
Gelukkig werd er afgeteld van 10 tot 0 want anders zouden er enkele veteranen minder zijn geweest zijn denk ik…..! Na deze demo hebben we het even hogerop gezocht en wel op de brug.Deze bevindt zich 36 m. boven de waterlijn,ideaal want mijn wens ging uit om een hooverende NH-90 boven het water te fotograferen. Na wat info ingewonnen te hebben bleek dat er inderdaad een NH-90 verwacht werd voor een demo. Ook waren er contacten met een Dornier van de Kustwacht maar al snel bleek dat deze voor andere,noodzakelijke zaken ingezet was. Maar goed,niet getreurd,in de verte voer de Zr.Ms.Friesland al bij de haveningang met de verwachte NH-90 boven hem. Deze heeft daar maar 1 rondje gevlogen en kwam toen naar ons toe. We hebben hem van alle kanten uitgebreid kunnen fotograferen,mooie ervan was dat,zoals eerder gezegd, we 36 m boven de waterlijn stonden en dus hele gave plaatjes konden schieten. De bemanning van de heli werkte goed mee zodat ook de mensen achter op het dek konden genieten van deze fantastische heli. Na deze mooie afsluiter voeren wij de haven van Den-Helder weer binnen om rond 15.30 weer af te meren aan steiger 20.
Al met al weer een leuke herinnering rijker,dank gaat uit naar de AVOM en de Koninklijk Marine.
Hans van Lierop