De Koninklijke Luchtmacht kocht in 1992 2 DC-10 verkeersvliegtuigen van luchtvaartmaatschappij Martinair. Deze vliegtuigen werden omgebouwd naar een tankvliegtuig zodat deze o.a. F-16’s kan bijtanken in de lucht. Sinds 1995 zijn deze toestellen daadwerkelijk in gebruik en al vele missies gevlogen in binnen en buitenland. Inmiddels zijn deze vliegtuigen toe aan vervanging en heeft Nederland samen met Luxemburg 2 nieuwe Airbus A-330MRTT (Multi Role Tanker Transport) toestellen gekocht. Dit type vliegtuig is het grote broertje van het vliegtuig waar ik deze keer in mee vloog.
Het Duitse vliegtuig tankt de vliegtuigen bij in de lucht door middel van het “Hose and drogue” systeem, goed te zien op de foto’s in het album. De nieuwe toestellen zijn uiteraard ook voorzien van dit systeem maar ook een zogenaamde “boom” die aan de achterkant van het vliegtuig hangt, net zoals bij de KDC-10. Deze keer vloog ik mee met een Airbus A-310MRTT van de Duitse luchtmacht die vanwege een internationale tankeroefening tijdelijk gebaseerd was op vliegbasis Eindhoven. Deze oefening werd voor de 5e keer georganiseerd en wederom tijdens de grootschalige oefening “Frisian Flag” op vliegbasis Leeuwarden. In tegenstelling tot de KDC-10 van de Klu heeft deze kist extra brandstoftanks in het laadruim. Hierdoor kan hij in totaal 72 ton brandstof meenemen waarvan hij er 45 af kan geven. We gingen deze keer naar de zogenaamde “Shell track”,ten noorden van de Waddenzee. Een gebied dat word gebruikt om vliegtuigen bij te tanken. Hier vliegen de tankers als het ware rondjes en komen de vliegtuigen die bijgetankt moeten worden hier naar toe. Hier werden er 7 kisten bijgetankt, 4 Duitse Eurofighters en 3 Franse Rafale’s. In totaal werd er ruim 8 ton brandstof overgepompt naar de fighters. Weer een hele gave ervaring rijker zette de Airbus zijn wielen na ongeveer 2,5 uur weer op het Eindhovense beton. Mijn dank gaat uit naar naar de Duitse en Nederlandse Luchtmacht die dit mogelijk hebben gemaakt!