Op 30 april 2019 organiseerde Defensie in het bijzijn van minister van Defensie Didier Reynders en een Luxemburgse delegatie een bezoek aan de assemblagefabriek van Airbus te Sevilla. Hier vond de fusie plaats van de romp en cockpit gedeelte van het eerste A-400M militair transporttoestel dat is bestemd is voor de Belgische luchtcomponent. In totaal zullen er voor België 8 gebouwd worden waarvan er één met een Luxemburgse registratie gaat vliegen. Het zal de taken over gaan nemen van de Hercules C-130 die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in België maar ook in andere landen over de hele wereld.
De A400M, het meest veelzijdig, viermotorig toestel dat nu op de markt verkrijgbaar is beantwoordt aan de meest uiteenlopende behoeften van luchtmachten uit de hele wereld. Naast strategische en tactische missies, kan het vliegtuig ook dienst doen als vliegend tankstation. Het voldoet aan de diverse eisen inzake militaire en humanitaire missies wereldwijd. De A400M werd gelanceerd in 2003 als antwoord op de gezamenlijke behoeften van zeven landen binnen het OCCAR: Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement / Gezamenlijke Organisatie voor Samenwerking op het gebied van Defensiematerieel) verband, te weten: België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Spanje, Turkije en Engeland. In 2005 trad ook Maleisië toe tot het programma. De allereerste vlucht vond plaats op 11 december 2011 en het eerste exemplaar werd geleverd aan de Franse luchtmacht op 1 augustus 2013. Totaal zijn er door de 8 verschillende landen 174 toestellen besteld waarvan er op dit moment 77 geleverd zijn. Duitsland en Frankrijk zijn de grootste afnemers met respectievelijk 53 en 50 bestelde toestellen. De A400M kan missies uitvoeren waarvoor normaal twee of meer verschillende vliegtuigen nodig waren en zelfs toen nog niet de ideale oplossing boden. In de vrachtruimte die 4 meter breed is, bijna 4 meter hoog en 17,7 meter lang, kunnen meerdere buitenmaatse vrachten vervoerd worden. Voorbeelden hiervan zijn, een NH90 helikopter, een CH-47 Chinook of 2 Stryker pantserinfanterievoertuigen van elk 17 ton. Het 12-wielighoofdlandingsgestel werd speciaal ontworpen voor landingen op een rotsachtige, stenen of zanderige ondergrond .Omdat België al bij aanvang betrokken was bij het A400M programma slaagde de Belgische industrie er in ook een graantje mee te pikken. Momenteel werken er 5 verschillende bedrijven mee aan de onderdelen productie voor de A400M. Onderdelen zoals de vleugels worden in Engeland gemaakt, nosegear in Frankrijk en de center fuselage in Bremen. Al deze onderdelen worden door Airbus zelf vervoerd in door hen zelf ontwikkelde vliegtuigen genaamd de Beluga.
Binnen één jaar neemt de Belgische defensie het eerste toestel in dienst en zal in mei 2020 verwacht worden op de militaire luchthaven Melsbroek in België.
Hans van Lierop Photography was aanwezig bij deze gebeurtenis waar hij de foto’s maakte te zien in het fotoalbum : “Airbus” Veel kijkplezier!!