Op zaterdag 26 november was ik te gast bij de brandweer op Maastricht Aachen Airport. Eenmaal aangekomen bij de luchthaven moest ik eerst door de beveiliging, op dezelfde manier als dat je op vakantie zou gaan: tas op het röntgenapparaat ,losse spullen als sleutels ,telefoon en broekriem in een apart bakje. Ook mijn schoenen met stalen neuzen moesten door het apparaat! Na de controle werd ik opgewacht door 2 enthousiaste brandweerlieden, Geraldo die ons tijdens de rondrit van alle informatie voorzag, omdat er tegelijk met mijn bezoek ook een jarige job met vriendjes en vriendinnetjes waren kwam hij met een bus, en zijn collega Jörn in één van de 4 Panther crashtenders.
Deze laatste bleef continue vlak bij ons in de buurt, in geval van een calamiteit moet Geraldo meteen de brandweerwagen in om ingezet te kunnen worden. Allereerst een rondje over het gehele vliegveld waarbij van alles werd verteld over de diverse gebouwen en handling equipment. Zo stond er al een lading vracht klaar en de diverse voertuigen om het laden en lossen van de vliegtuigen mogelijk te maken. Ook kwamen we langs een onderhoudshangaar en een hangaar waar o.a. vliegtuigen van Easy-Jet een nieuw kleurtje krijgen. Maastricht Aachen Airport is samen met Schiphol de enige luchthaven waar vrachtvervoer plaatsvindt. Het veld is een zogenaamd categorie 7 luchthaven en categorie 9 voor “crew only” dus vrachtvliegtuigen zonder passagiers. Om hier niet te diep op in te gaan, de categorie is bepalend voor EASA (European Union Aviation Safety Agency) voor o.a. hoeveel water en schuim ze minimaal gereed moeten hebben in het geval van een crash. Om een categorie 9 vliegveld te kunnen zijn moet men minimaal over 36.400 liter water en schuim beschikken, dit komt overeen met 3 crashtenders die elk over 12.500 liter water en schuim beschikken. Omdat de brandweerwagens veelvuldig met water in aanraking komen is er ook regelmatig onderhoud nodig, daarom staat een vierde wagen altijd reserve en/of in onderhoud. Deze 705 PK sterke krachtpatsers behoren tot de snelste en grootste categorie brandweer wagens. In geval van calamiteiten moeten beide baankoppen binnen 3 minuten bereikt zijn met 3 crashtenders. Dit word ook veelvuldig geoefend. De 3 assige wagens worden op alle 6 de wielen aangedreven, samen met de brede banden kunnen ze ook buiten de geasfalteerde baan hun taak ten allen tijde uitvoeren. Mocht er een crash zijn dan worden de 3 Panthers bemand door 2 personen en komt er de “On Scene Commander” bij met zijn eigen voertuig, de Mobil 2. Totaal zijn er op een dag dus 7 brandweerlieden op dienst. Het vliegveld is open van 06.00u tot 23.00u en uiteraard moet de brandweer dan ook paraat zijn. Hun dag begint om 05.30u met het controleren van de wagens, aftoppen van de brandstof en indien nodig het water. Daarna een briefing over de mogelijke bijzonderheden van de dag en vanaf 06.00u paraat voor eventuele calamiteiten. Tot 14.00 heeft ieder zijn eigen taken waaronder beveiliging, inkoop, assistentie bij het inchecken en laden van koffers in samenwerking met de afdeling handling, en groenvoorziening, ja, het gras moet ook gemaaid worden! Na 14.00 is het tijd voor het oefenprogramma, theorie en praktijk. Mocht er nog tijd over zijn dan kan er gesport worden. Daarna eten koken en dan is het tijd voor het zogenaamde bankdrukken wat volgens mij niks met sporten heeft te maken heeft……. Uiteraard kan er na het eten ook nog gesport worden, maar indien het nodig is zal er na 18.00u geassisteerd worden bij de afhandeling van passagiersvluchten. Na de tour kwamen we bij de oefenplaats, hier staat een mock-up van een vliegtuig waar op diverse plaatsen in en om het vliegtuig een “brand” gemaakt kan worden. Allereerst een demo van de crashtender die vanaf de brandweerkazerne met toeters en bellen naar de oefenplaats komt gereden. Het landingsgestel en één van de motoren staat in brand maar met het waterkanon, dat in 2 minuten de totale watervoorraad weg spuit, is het vuur zeer snel gedoofd. Daarna naar binnen, hier kan op verschillende plaatsen een brandhaard gemaakt worden. Eerst in het passagiersgedeelte. In deze, bijna compleet afgesloten ruimte, kun je goed voelen hoeveel warmte er van een relatief kleine brand komt, ongelofelijk!! Als er ook nog brand komt in het vrachtgedeelte en uiteraard de bijbehorende rook bijkomt, waardoor ik terug moet lopen, besef ik dat ik dit nooit in het echt mee wil maken, al wist ik dit natuurlijk al maar op deze manier is het wel heel duidelijk. Gelukkig hebben we hier gezien dat de zeer goed getrainde mannen van brandweer MAA klaar zijn voor een eventuele calamiteit. Nadat ik nog ruim de mogelijkheid kreeg om de gewenste foto’s te maken kwam er een einde aan mijn bezoek en konden de mannen gaan koken en daarna bankdrukken! Brandweer MAA: Heel hartelijk dank voor het leuke bezoek en misschien tot een volgende keer. Klik bovenaan de tekst op de blauwe button voor de foto’s ,veel kijkplezier!!